onsdag 21 maj 2008

Vackert från Orrefors


Jag har bott i Umeå i stort sett hela mitt liv. En utflykt på 6 år har jag dock gjort. Jag flyttade till Sundsvall med min pojkvän (numera make). Maken hade precis tagit examen från universitet och fått jobb och jag skulle läsa på Sundsvalls konstskola. Efter två år på skolan började jag arbeta på en skobutik. Jag älskar skor, så det passade mig perfekt! Jag blev ansvarig för butikens utseende och skyltning. ksadflö adfölk jsalkösf köadlksf dlksa lksafj öladksf dksafjölksaf dölksad dd
Efter ett par år, ringde Duka och undrade om jag ville börja som kommunikatör hos dem. Klart att jag ville! Inte varje dag någon ringer och undrar om man vill arbeta hos dem - jag hade ju inte ens sökt jobbet. Kommunikatör är ungefär som dekoratör; man anvarar för butiken och skyltningen. Vi hade åtta skyltfönster, så jag höll nästan på att skylta ihjäl mig! :) På Duka har de kampanjer som avlöser varandra - och går in i varandra. Det är kommunikatörens uppgift att se till så att det är skyltat och klart för varje kampanj. Jag trivdes som fisken i vattnet på Duka. Ett toppenjobb, verkligen! Jag gillar att sälja också och nu ska jag äntligen komma till saken... Den här tiden på året är nästan den roligaste när man arbetar på Duka. Presenttid! Mors dag, examen och bröllop mm! Man får sälja så mycket fina saker. Jag tyckte speciellt mycket om att sälja konstglas. Att låsa upp glasskåpet och ta ut dyrgriparna, lägga dem i en vacker låda och göra ett fint paket. Ja, det gillar jag! adfssadf asdf adsf sadf adsf adsfasdf adsfasdf sadf sadf asdf adsf sadfsadfsad dsaf dd
Ovan ser ni fina nyheter från Orrefors. Det vackra tårtfatet är formgivet av Efva Attling och ingår i serien Amor Vincit Omnia. Bild två visar fina Tivoli skål av Erika Lagerbielke. Vasen Ramses är av tung kristall, formgiven av Martii Rykönen. Det här är bara några av årets nyheter från Orrefors. Det finns så mycket mer att titta på här! Y dfsgsdfg dfsgdsg sdfg dsfg dsfg dfsg dsfg dsfg dfs dddddd
Bilder från Orrefors. adsfasd asdfasdfsadf asdf asdf asdf asdf asdf asdf asdf adsf sadf sadf asdfd
Tillägg: När jag blev gravid flyttade vi hem till Umeå och våra nära och kära. Nu arbetar jag som inredare och frilansskribent. Y

11 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Låter kul att jobba i en sån fin affär! Jag jobbar själv i ett varuhus och hjälper ibland till när den egentliga dekoratören inte hinner med och det är superkul! Skulle helst syssla med det hela tiden!
~Anki~

Tjohalia sa...

Det lät som ett riktigt roligt jobb! Kram Sandra

www.gottablandat.wordpress.com sa...

o vilket roligt jobb, lyx att fa jobba i en san fin affär! fina orrefors grejer du visar upp!

londonhem sa...

later som ett kul jobb!!! ja jag alskar verkligen konstglass, brukade arbeta pa Duka pa mina lov och jag kopte alltid upp halva min lon.......de har sa mycket fint

Fröken Fräken sa...

Roligt att du gillade presentpappersidéen, man måste ju försöka piffa till tråkiga hyreslägenhetskök så gott det går!
Jag har jobbat i en ur- och smyckesbutik och känner igen det där med att det är som roligast att jobba nu, med studentpresenter och annat. Mindre hysteriskt än julen dessutom.

Anne, anness design sa...

Så kul, hade varit ett av mina drömjobb att få hela dagarna arbeta bland snygga saker :) Vad söt din lilla vovve är förresten!

Linda -Galleri Palla sa...

Låter verkligen som ett roligt arbete! Men sen tog du steget och började plugga till inredare, eller??

Ja, glas är ibland lite underskattat. DEt finns så mycket vackert. Efva A:s glas kan man ju bara drömma om :)

Mamma Mia sa...

Jag som verkligen har gått i funderingarna att införskaffa ett fint tårtfat.Ska genast gå och titta på Attlings skapelse, den ser på bild väldigt vacker ut.

Monkan sa...

Snygga saker, särskilt fatet, den släta rena skivan är så vacker.

Vad kul att bli headhuntad på det där sättet, måste ha varit en kick för självförtroendet. Duka-personalen var nog kunder i skobutiken och såg vad du gjorde och gillade det :-)

Jag blev headhuntad internt för massor med år sen, från kundservice till dataavdelningen... Vet inte hur de kom på den idén eller hur de vågade :-) men den var en fullträff både för mig och dem.

Ville var ju verkligen en liten sötnos!

Sara sa...

Har jobbat fem år på Duka. :). Superkul jobb. Jobbade både som stf bc och dekoansvarig sista tiden. Saknar det ibland. Älskade att skylta, göra dukningar, sälja! Precis som du. Bytte jobb pga vissa andra nackdelar... Skulle kunna tänka mig att jobba där igen under rätt omständigheter.

Annika sa...

Strandviks-villan: Ja, det är en vacker affär! Hoppas att du får syssla mer med dekoration i framtiden! Det är ju superkul!

Sandra: Jobbet är toppen, men inte arbetstiderna!

Gott å blandat: Det är härligt att arbeta bland så mycket fina saker!

Londonhem: Ja, det där känner jag igen! :) Trots att man fick rabatt, så försvann en stor del av lönen till glas och annat! Konstglas är underbart!

Fröken fräken: Ja, det har du rätt i! Och då gillade jag ändå julruschen, faktiskt! Stressigt på ett bra sätt, tyckte jag. Du gör ett fint jobb med att piffa lägenheten!

Anne: Ja, det var trevligt att gå och titta på allt fint! Vi brukar säga att Ville är ett "levande gosedjur" för att han är så söt och snäll!

Linda: Ja, det stämmer! Har pluggat lite inredning innan också! Du ska få en utförligare beskrivning någon gång! ;) Lovar!

Mamma Mia: Det är så vackert, Efva Attlings fat! Jag skulle gärna ha det här hemma! Skulle dock vara rädd att det skulle gå sönder - det kostar en del! :) Fast så ska man ju egentligen inte tänka! Även saker som kostar en del ska ju användas!

Monkan: Det är klart att det är en kick för självförtroendet när någon ringer och erbjuder en sådan tjänst! ;) Det är ju roligt att vi har fått vara med om det en gång iallafall! :) Ja, visst är Ville en sötis!

Ihhh: Jag har jobbat lite i Umeå också, när jag var gravid. Vi har kanske arbetat i samma butik? Jag saknar det också ibland! Men inte arbetstiderna! :)