måndag 15 december 2008

Julfärger

ddddddddd ddddddd dd Orange och silver. Guld och mörkt rött.
dddddddddd dddddddd Blått och brons.
dddddddddd ddddd ddd Guld, vitt, transparent glas och lila.dddd ddddddddd dddddddddddd ddddddddddd ddddddddddd
Rött är utan tvekan den färg som vi förknippar mest med julen. Men måste julen vara röd? Hemma hos oss har vi mindre rött än vanligt i år, men visst finns det röda där. Jag gillar rött och är ganska traditionell när det gäller julen, men det kan vara vackert med andra färger också. Titta bara på bilderna ovan. ddddddddddddd ddddddddddddd dddddddddddddddd ddddddddddddd
Orange är nog den färg vi minst förknippar med jul, men orange är fint ihop med silver och guld. Och mörkt rött. Rosa har kommit stort på senare år. Nu för tiden finns ju inga "rätt eller fel" - att blanda rosa och rött till jul kan bli jättefint! Jag gillar det där att man gör som man vill - både när det gäller inredning och mode. Sedan att man kan behöva hjälp ibland - det är ju en annan femma! ;) Vilken/vilka färger dominerar hemma hos er i jul? Y dddddddddddd ddddddddd dddddddddddddd dddddddddddddd dddddd
Bilder från Living Etc.

9 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Orange och jag passar inte så bra ihop, men annars röstar jag för att man visst kan välja mindre traditionella färger till jul och ändå få julkänsla!

Annika sa...

Fröken Fräken: Nej, orange är inte en färg jag själv skulle välja till jul. Men det är roligt att visa att det går. Älskar man orange, så kan man få den färgen julig. :)

Anonym sa...

Jag har inte heller så mycket rött i år som jag brukar. I år liksom förra året blir granen klädd i vitt och silver! Röda julstjärnor i fönstren och vita hyacinter.
Det är roligt att variera men rosa har jag svårt för i granen.

Anonym sa...

Fast orange förknippar jag med julen i form av alla hängande apelsiner med kryddnejlikor i!!! Blått är nog den färgen jag personligen minst förknippar med jul.

Rött och silver har vi i granen. I köket där vi har lite purpur/auberginefärgade väggar var jag tvungen att inhandla de där lila och gröna julkulorna från SIA och lägga dem i en cylindervas.

Fina bilder :)!

Annika sa...

Proforma: Det är fint med vitt och silver i granen - det gröna får man ju på köpet! ;) Jag har aldrig provat rosa i granen, men jag har sett en fin bild. Hittar jag den så lägger jag upp den på bloggen.

Puppan: Ja, det har du så rätt i! Apelsiner med kryddnejlikor är ju väldigt mycket jul. Min tanke var orange som en mer dominant färg i inredningen än så. Jag är dessutom citrusallergiker. Det blir inte många apelsiner den här julen heller! Tyvärr! :)

Anonym sa...

Åh varför finns det ingen svensk version av Living etc. Deras bilder och styling är ljuvlig!

ROOM AND SERVE sa...

Underbar inspiration!

Designdrömmar sa...

Härliga bilder. Jag är rätt traditionell när det kommer till julen så hos oss kommer det att bli mycket rött. Förra julen hade vi faktiskt just mörkt rött tilsammans med orange och det var väldigt fint, funderar på att ta fram de kuddarna igen men har inte bestämt mig riktigt.
Åsa

Anonym sa...

såklart att julen inte måste vara röd - det funkar ju fint med andra härliga färger oxå!