torsdag 23 juli 2009

Crux filt

Som jag har skrivit förut, så tycker jag att det är roligt att se svensk design i utländska hem. Här är det Pia Walléns klassiska filt Crux som har tagit plats i ett engelskt hem. Filten är tillverkad av svensk ull och vävs endast i ett begränsat antal per år. **************************************
Här ser vi den svarta filten. Filten finns även i orange, potatis (ja, den heter faktiskt så) och grön. Filten formgavs 1991 - Pia Wallén inspirerades av de filtar med kors som gav hopp under Kuwaitkriget. Pia Wallén är född i min hemstad Umeå. Hon utbildade sig på Beckmans i början av 1980-talet. Y ***************************************
Bilder från Scandinavian Design och Living Etc.

4 kommentarer:

[room] by sofie sa...

En klassiker som håller!
...snygg både på sängen och soffan!

En CRUX står alltid på min önskelista, visst är det Asplund som gör de?!

Ha en skön kväll,
Sofie

Linda -Galleri Palla sa...

Gillar, gillar, gillar verkligen den filten! Men, det är för mkt pengar för ett stycke tyg ;)

Annika sa...

Sofie: Så sant! :) Jag tror att du tänker på mattan Crux. Den är också formgiven av Pia Wallén.

Linda: Ja, det är det ju. :) Men så är den välgjord och jättefin också.

Proforma - Irene sa...

Jättesnygg och säkert fin kvalité men det motiverar ändå inte priset!
Hade någon däremot propsat på att ge en till mig hade jag inte tackat nej :)