lördag 25 juli 2009

Renoveringstankar

Tack för alla fina kommentarer om vårt hus! Det är en lyx att få bo i ett hus med så hög charmfaktor, men ett gammalt hus kräver sin uppmärksamhet. När vi flyttade in så var huset i stort behov av renovering. Det hade stått länge utan underhåll. Det har krävt mycket av oss, men nu börjar vi så smått snart närma oss en punkt där vi kan luta oss tillbaka lite grann. Och njuta. För tro mig; vi har många gånger använt oss av mantrat "det är charmigt, det är charmigt", för att orka med. :) Men allt arbete och alla kontakter med olika hantverkare har lärt mig mycket. Ovärderlig kunskap i mitt yrke som inredare.

När man ska renovera ett hus, så kan det vara bra att bo in sig och känna sig för. Lära känna sitt hus. Men det kan vara oerhört skönt att få allt renoverat och klart på en gång. Har man råd, så är det att rekommendera, tycker jag. Att hela tiden ha en renovering hängande över sig kan vara jobbigt och frustrerande. Speciellt om man har barn. Har ni barn, så renovera inte bort tiden. De växer upp så snabbt ändå.

Nu är det inte så många som har ett så gammalt hus som vi har, men det här gäller alla. Alla hus behöver underhållas och många gånger vill vi renovera när vi köper hus. Göra det till vårt eget. Fullt förståeligt. Mitt råd är planera noga, gör en budget och ta hjälp av vänner och hantverkare. En inredare kan hjälpa mycket. Börja med att beställa tid för en konsultation. Kanske räcker det - ni får de tips ni behöver för att själva gå vidare.

Oss inredare kan man anlita för små eller stora projekt. Det väljer man såklart själv. Vi tycker inte att något önskemål är för simpelt. Kom ihåg att vi är där för er skull - det är ni som ska få råd och bra tips. Det är era önskemål som vi ska förverkliga.Det är inte som på TV, där en del inredare har en tendens att "köra över" sina kunder för att bevisa att det "det är visst snyggt med orange", och liknande. :) Så, några tankar så här på lördageftermiddagen. :) Ha en fin kväll! Y

Foto: Annika Persson. (Snickarglädje på huset)

1 kommentar:

Anonym sa...

Annika; Ja det känns verkligen skönt! Jag hoppas att han står för sitt ord nu bara. :) Man kanske inte ska hurra än? ;) Er husfärg är jättefin! :) Så bra att ni trivs. Hoppas vi kommer göra det också med ett svart hus men jag har svårt att tro annat. Jag längtar såå tills drömmen blir verklighet!! :) Ha det så bra! Kram Malin I&D