fredag 16 april 2010

Artek + Missoni

I år har Artek 75-år jubileum och det firas med kampanjen Dress the Chair! Kampanjen kommer att pågå under hela året, i form av en turné. Olika formgivare tolkar stolen Armchair 400, formgiven av Alvar Alto (1936). Turnén startade under Stockholm Design Week, där Ilse Crawford presenterade sin tolkning av stolen (nedre bilden). Turnén har nu nått Milano och senare väntar New York, Sydney, Tokyo. Den avslutas i Helsingfors, där samtliga designers kommer att presenteras. *****************************************
I Milano presenteras Missonis tolkning (översta bilden). Modellerna 400, 402 och Stool 60 har klätts med Missionis välkända mönster. Fint! Smart marknadsföring, eller hur? Jag blir iallafall nyfiken på nästa tolkning. Har du någon favorit, så här långt? Y *****************************************
Pressbilder från Artek.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är helt ovetande om namn som räknas inom inredningsvärden, men tar mig friheten ändå ;) att tycka väldigt mycket om dessa stolar!

Agneta

House of Jammi - blogg och webshop sa...

Helt underbara tolkningar - och visst är jag nyfiken på nästa! Rolig idé.

Annika sa...

Agneta: Det gör du rätt i! :) Man behöver verkligen inte vara namnkunnig för att tycka om design.

House of Jammi: Ja visst är det fina tolkingar. Ser fram emot nästa.

CreativeActivity - Sandra sa...

De var fina båda två. Jag hade gärna sett Paul Smiths tolkning på den stolen :):)..