tisdag 11 januari 2011

Inspireras av modebilder

Dags för en ny kategori här på bloggen. Modebilder att inspireras av. Många som är intresserade av inredning gillar även mode och vice versa. Inte så konstigt när det handlar om färg och form i båda fallen. Många modebilder är fotade i vackra eller läckra miljöer. Jag inspireras ofta av färgerna. Och mönstren. Fungerar det på bilden, så fungerar det ihop när man inreder. Här är det det rent estetiska jag skriver om. Inredning är så mycket mer. Funktion, belysning...

Översta bilden t ex, tänk er ett romantiskt lantligt sovrum med mycket vitt trä, vita möbler och en lite nött vitmålad metallsäng. Många gröna växter. Ett blommigt överkast. Gröna kuddar. En korgstol med en grön sammetsdyna. Stora knappar.

Mellanbilden. Fönstren. Tänk er att man renoverar ett rum och sätter in liknande fönster. Helst nya , för energiförbrukningens skull. De isolerar mycket bättre än gamla. Jag gillar de stora rutorna. Skulle jag bygga nytt någon gång, så skulle jag planera in ett sådant glasparti. I vår blivande sommarhus kanske? Med utsikt mot havet. Man får väl drömma lite? ;)

Sista bilden: här tänker jag mig ett ljust sommarrum med skira gardiner, vita blommor och mjukt gula detaljer. Kanske några mörkt gröna glasvaser eller flaskor ovanpå ett bord eller ett skåp.

En bild är förstås bara en början. Sedan får man spinna vidare. Flexbloggen kommer inte att bli en modeblogg, men när jag hittar några alldeles extra fina modebilder att inspireras av, så kommer jag att visa de här. Vad tror ni om det? Y

Bilder från Chillnorway (via Englas Showroom).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul säger jag. Det är oftast täta skott mellan. Inspiration finns att finna på alla håll.

Ulrika sa...

Spännande och välkommet!