lördag 26 februari 2011

Golvyta och gula möbler

Den här bilden väcker minnen hos mig. Så här har det sett ut många gånger här hemma. Sonen har byggt tågbana både i köket och vardagsrummet. Nu är det min systerdotter Luna som bygger tågbana när hon hälsar på. När man inreder är det viktigt att det finns golvyta som är fri. Inte bara för de små att leka på, utan för att få en känsla av rymd i lägenheten/huset. Det är förstås svårare om man bor i en etta än om man har ett helt hus. Min första lägenhet var 28 kvm stor (eller liten kanske passar bättre). Trots den lilla ytan, så gick det att få ett bra flöde i lägenheten - och tro det eller ej - en känsla av rymd. Visst kändes det litet, men inte trångt. Ni förstår skillnaden. Takhöjd och färg på väggar och golv spelar också roll. Ni vet vad som gäller för maximal känsla av rymd; vitt. Som på bilden.

Jag tycker att det är så fint med gula trämöbler. Den är bilden inspirerar mig till att ta fram färg och pensel. Vilken härlig färgklick pallen blir i rummet. Måla loppisfyndet i en härlig gul nyans och få in sol och vårkänsla i hemmet. Y

Bild från Livet hemma/IKEA.

2 kommentarer:

Vardagstugg sa...

Har stora funderingar på att måla själva benet på vårt vita pelarbord gult, har dock inte klämt fram idén för sambon än, han lär ju slå bakut ;-)

Kram kram /A

Annika sa...

Annelie: Det låter som en härlig idé! ;) Låt sambon smälta tanken ett tag, så kanske? :) Kram!