söndag 7 september 2008

Vipp och vackert i Köpenhamn

Ännu ett vackert danskt hem! Den här gången en loft-inspirerad lägenhet från Köpenhamn. Byggnaden, som lägenheten ligger i, var tidigare en fabrik. Här finns rymd och ljus och ett vackert plankgolv! Färgsättningen går i vitt, beige, grått och svart. Med inslag av metall, sten, trä och guld. Mycket lyckat och harmoniskt. Det färgstarka elementet i lägenheten står bokhyllan för. Tillsammans med den svarta flygeln blir det effektfullt. Läcker vitrin med ljus i köket. De stora växterna i stora krukor, som syns både i vardagsrummet och sovrummet passar fint in i den här rymliga lägenheten. Riktigt stora växter, eller små träd, kommer mer och mer. Kräver sitt utrymme, men så blir det jättefint, också! En vacker guldspegel (gärna äldre) och en vas med fräscha blommor - så enkelt kan man dekorera. Så fint! dddddddddddd dddddddddddddddddd dddddddddddddd
Jag gillar de väl tilltagna mattorna i lägenheten. Jag har skrivit om det förut - köp inte för små mattor! Det är ett vanligt misstag, många gör. Det börjar komma fler stora mattor i handeln. Förut var det svårt att hitta mattor i storleken 200 x 300 cm, men det börjar bli lättare nu. Hittar man inte den storlek man vill ha (och inte vill måttbeställa - kostar ofta lite mer) kan man göra som här; under mattgruppen har de lagt två mindre mattor bredvid varandra. Man ser skarven, men det gör inget, tycker jag. Här blir det bara en liten extra effekt. dddddddddd ddddddddddddd ddddddddddd ddddddddddddd ddddddddddd
Att familjen är engagerad i företaget Vipp kommer kanske inte som någon överraskning. Vipp´s fina produkter kan man se både här och där i lägenheten. Tvättkorgen i sovrummet. Tvålpump, toalettborste och tunna i badrummet. Papperskorgen i kontoret. Stiligt! ddddddddddddddddd dddddddddddddddddd ddddddddddddddd ddddd
Bilder från Living Etc.

13 kommentarer:

Jellon sa...

Åh vilka fantastiskt vackra och inspirerande bilder. Underbart! Så här vill man ha det :-) Så fin blogg du har. Ha en fin söndag! //Märit

Elin, Elinphoto.se sa...

Nu flyttar jag till Köpenhamn, basta!!!

:-))!

Kramis!

Anonym sa...

Å så snyggt!! Skulle vara intressant att kika in i ett "ostylat" danskt hem för att se hur de skiljer sig från våra, för de stylade gör ju verkligen det!

londonhem sa...

vilka vackra bilder, ja for mig kommer det att ta manga ar innan jag har mitt "dromhem"........men nagon gang kanske. Det ar ju inte det lattaste att ha ett valstadat hem med tre sma knattar.
kram
anna

Annika sa...

Märit: Ja, så där skulle jag kunna bo - nästan iallafall! ;) Tack! Du med!

Elin: Nej, gör inte det! Det blir så långt att åka och hälsa på! ;) Kram!

Camilla: Ja, jag håller med. Även de svenska hem vi ser i inredningstidningarna är ju stylade - och tjusigt fotade och ibland softade. Det stämmer inte heller helt överens med verkligheten. Men man vill ju titta på snygga bilder! Det kan vara bra att ha det i bakhuvudet bara, så att man inte får panik över att ens eget hem inte ser ut så! ;)

Anna: Hellre 3 små knattar än ett perfekt hem! Alla gånger! ;) De växer ju ändå upp alldeles för fort! Kram!

Anonym sa...

Fina och inspirerande bilder, tack för dem! Också tack för ett bra tips map mattorna, jag tycker mattor är svårt att få till (så det blir oftast inga...)

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen & tack för dina rara ord inne hos mig - jag blir så glad för det ska du veta!

ALLTID en fröjd att kika in här & få sig en stor dos inspiration!

Keep up the good work vännen!

Kram Jes

Mamma Mia sa...

Danskt är dejligt!

Anonym sa...

Håller med om att det är snyggare med stora mator. Jag brukar dock rekommendera att man lägger i hop två. Jättestora mattor är nästintill omöjliga att tvätta.

Anonym sa...

Vilka vackra fönster det var där, gjorde jättemycket för känslan i det hemmet tycker jag.
Jo, nog var det ett vackert hem alltid!

Anonym sa...

Åååh vilka vackra bilder... du är verkligen en fena på att hitta inspirerande bilder :) Hoppas du har haft en alldeles underbar helg! Kram kram.

Anna E sa...

Man blir så inspirerad när man tittar in här hos dig! Har hittat din blogg via En mammas dag. Det här danska hemmet har jag sett lite av tidigare (i någon svensk tidning), vet du möjligen vilket nummer av Living Etc. som det var med i?

Annika sa...

Charlotte: Tack! Man måste ju inte ha mattor i sitt hem, men det blir genast lite mysigare och så dämpar de ljud också!

Jes: Tack själv, gulliga du!

Mamma Mia: Ha ha, jag verkligen! ;)

Charlotte: Stora mattor brukar gå bra att tvätta på Kemtvätt! De har ju resurser! ;) Ibland kanske man inte vill ha någon skarv, men självklart så är mindre mattor lättare att hantera.

Sara: Ja, fönster gör jättestor skillnad för känslan i inredningen! Jag väljer ofta bilder med vackra fönster, har jag märkt! ;)

Isa: Tack, vännen! Så gullig du är! Helgen var fin - jag myste med min son och saknade maken lite grann. Han åkte till Söderhamn och spelade golf! Kram

Anna: Så kul att du har hittat hit! Weronicas blogg är en favorit! Tyvärr så vet jag inte vilket nummer som hemmet har visats i. Du kanske kan mejla och fråga?