onsdag 14 januari 2009

Rosa - en tjejfärg?

Den här söta byrån hittade jag hos engelska Rose & Grey. Härligt rosa! Det är intressant med färger. Ta det här med vilka färger som barn gillar bäst. Vi har alla sett de typiska rosa flickrummen och de blå pojkrummen. Man kan undra när barnen "lär sig" att rosa är en tjejfärg ex. Skolan, som min son går i, försöker lära barnen att det inte finns några tjej- eller killfärger. Det går väl sådär. :) Fast jag uppskattar att de försöker. ddddddddd dddddddddddddd ddddddddddddd dddddddddd dddddddddddd dddddddddd ddddddd dd

Jag tror på att låta barnen få ha det färger som de vill i deras rum. Deras lilla privata space i den stora världen. Där kan de få sätta sin personliga prägel. I allafall när de blir lite större. Sedan är det klart att de behöver hjälp med det praktiska, som val av bra möbler. Och att de får bra förutsättningar för att kunna hålla ordning. Min systerdotter, som är 10 år, valde nyss tapet till en fondvägg i sitt rum. En fin mintgrön tapet med silvermönster. Resten av familjen tyckte att den var sådär. Inte den tapet som de skulle ha valt. Nu sitter den där på väggen - och är så mycket Sanna. Det blev jättefint! Ett mycket lyckat val. Och det är hennes alldeles eget val. Y ddddddd dddddddddd ddddddddddd ddddddd ddddddddd dddddddd dddddddd ddddddd dd

Bild från Rose & Grey.

5 kommentarer:

www.gottablandat.wordpress.com sa...

Så söööööt!

Anonym sa...

Å vilken söt byrå!!! Nu blev ja sugen på å fynda en byrå på blocket å måla upp i rosa till dotterns rum :)

StrandviksVillan sa...

Min äldre kille har alltid gillat starka färger. Då han var 6 år och valde kläder själv så blev det orange, nu till julen (10 år)valde han en skjorta i randigt svart och rosa, jättesnyggt. Han har också mycket röda kläder.
När det gäller inredning i rummet däremot så har han ingen skillnad alls. Mamma får välja ;)
Dottern som är 7 börjar komma ur den rosa perioden nu och vill hellre ha ljusgrönt (!). Det är intressant hur barn väljer färger :D

Maria sa...

Visst borde barnen själva få vara med och välja färger till sina rum! Fast jag tycker ändå att det är lite trist när man till exempel tittar på hus på hemnet och hus efter hus har ett typiskt blått killrum och ett rosa tjejrum. Och det är förmodligen inte barnen som valt det själva i de flesta fall.

Proforma sa...

Det måste väl vara för barn som det är med oss... att man trivs bättre med en del färger och sämre med andra.

Jag har en snarlik byrå på vinden och den är målad i en ganska stark grön färg. Kom bara att tänka på den när jag såg den rosa i inlägget.