fredag 26 juni 2009

Karin Larsson på Sofiero

I år är det 150 år sedan Karin Larsson föddes. Det uppmärksammas med en sommarutställning på Sofiero i Helsingborg, Åt Solsidan på Sofiero. En utställning och rum, blommor, tavlor och mat. I ett av tornrummen har Nirvan Richter inrett ett Norrgavel-rum med inspiration från Karin Larssons hem i Sundborn. Utställningen pågår till den 27 september. *******************************************************************
Karin och Carl Larssons vackra hem i Sundborn har varit stilbildande på många sätt. Målningarna, textilierna, färgsättningen... Listan kan göras lång. På min lista över platser att besöka står Sundborn långt upp. Och jag vill gärna se den här utställingen på Sofiero. Y *******************************
Bild från Norrgavel.

3 kommentarer:

Malin sa...

Ibland känns det extra bra att vara skånsk. :-) Ska helt klart svänga förbi Sofiero. :-)

Tack för tipset och ha en trevlig helg!!

anemonen sa...

Där har jag varit. Visst är det ett annorlunda och fint inrett hus. Dock är stilen inte min. Karin var en suverän kvinna speciellt för sin tid. Synd att hon inte fick den uppmärksamhet hon förtjänade i livet.

Annika sa...

Malin: Ja, jag kan tänka mig det. :) Jag hoppas på en rapport från dig!

@nemonen: Det är inte min stil heller, rakt av. Men jag vill så gärna åka dit. Det är ett kulturarv som heter duga. Ja, Karin var verkligen suverän!