lördag 19 juni 2010

Gifta!

Så fick de äntligen varandra! Kronprinsessan Victoria i en mycket vacker klänning med ett långt (5 m) släp. Brudbuketten var, lite otippat, droppformad. Precis som min egen från -96. Droppformen har inte var så populär de senaste åren, men kanske är den på väg tillbaka? Kronprinsessans bukett gick helt i vitt. Det gjorde inte min.

Just nu pågår bröllopsmiddagen i Rikssalen på Stockholms Slott. Borden pryds av en spegelplatå, höjd över bordsytan. Den är kantad av rosa blommor. I blindfönstren sitter blomstertavlor bildade av blommor i olika rosa nyanser. Kandelabrar, ljusstakar och vaser och silverskålar (terriner) med blommor hör också till dekorationerna. Blommorna går i rosa, lila, grönt och vitt. Olika sorter, men inte blandade, varierat högt och lågt. Snyggt! Skålarna är fyllda med rosor, syrener, pioner, löjtnantshjärta, luktärter och grön daggkåpa. Och liljekonvaljer (plockade i Ockelbo). **********************************************************************
Något att inspireras av nästa gång det ska dukas långbord. Man behöver inte köpa de allra dyraste blommorna. Sommartid kan man ta in blommor från trädgården eller plocka ängsblommor. Jag gillar det enkla - många blommor av samma sort i samma vas. Men varierade sorter på bordet. Det kommer jag definitivt att ta efter nästa gång jag dukar för många. Y

Bild från Scanpix och Svensk Dam.

Inga kommentarer: