onsdag 13 oktober 2010

Scandic Malmen fotokonst

Under Formforum bodde vi på Scandic Malmen. Scandic Malmen har ett bra läge på Söder i Stockholm, precis vid Medborgarplatsens tunnelbanestation. Många av er vet att jag tycker att det är viktigt med konst. Det är trist med tomma väggar och ofta säger konsten en hel del om de som bor där. På Scandic Malmen visades fotokonst, för tillfället. 

Jag gillar att de har hängt foton med "bara" passeparteout. Inget glas, ingen ram. Jag föredrar inramade foton, men här passade den lite råare känslan bra. Det blir så mycket billigare med en stor fotovägg på det sättet. Något att ta efter hemma om man är ombytlig eller vill ha en lite tuffare känsla. Svart eller vit passepartout är en smaksak, förstås. Jag gillar blandningen på övre bilden också. Där är fotona inramade.

Ofta utgår man från den nedersta kanten på tavlorna när man hänger dem, men det finns många fler möjligheter. På översta bilden har man utgått från mittlinjen när man hängde  tavlorna. På mittersta bilden har man hängt efter den övre kanten på bilderna. Den nedre är en blandning av nedre, övre och mittlinje. Vad gillar ni bäst? 

Egna foton från Scandic Malmen.

1 kommentar:

Linda sa...

Tack för tipset! Ska försöka ta mig dit imorgon och kolla.